Alfred MANESSIER - “Pâques”, 1949

kleurenlithografie (serie van 7 stuks)

Net zoals in de muziek van Bach wilt Manessier ook in deze reeks rond het Paasgebeuren,  de innerlijke verbinding, de mystieke gerichtheid,  het effect in beeld overbrengen dat het passieverhaal in de mens aan gevoelens, spanningen, associaties en bezinning losweekt. Vaak hebben de heldere kleurenweelde en de strenge lijnvoering referenties met de glasschilderkunst, een andere tak van zijn artistieke bedrijvigheid. Vanaf 1948 (eerste glas-in-loodraam voor de kerk in Les Brésaux) ontwierp hij diverse glasramen voor kerken w.o. Arles, Basel, Lille en de kerk Saint-Sépulcre te Abbeville.

 

 

 

 

 

 

 

 

Fabrice SAMYN (°1981) - “You are the salt of the world”, 2012

Sculptuur in gebrand hout en bladgoud

In dit werk zijn diverse interpretaties veelvoudig. Als titel refereert Samyn aan een vers uit het Evangelie van Mattheus (Mt 5,14) dat hij in relatie zet met het traditioneel middeleeuws thema bij uitstek: de ladder als symbool voor de spirituele weg van de menselijke zoektocht naar God. De kunstenaar draait het beeld hier letterlijk om. De ladder, met brede basis en smallere treden naar boven toe, plaatst hij ondersteboven alsof het een hulpmiddel is dat eerder voor God bedoeld is dan voor de mens.

 

 

 

 

 

 

 

 

Geneviève ASSE (°1923) - “Passage du bleu”, 1923

Olie op doek

De omkadering van het werk, gerelateerd aan het Bijbelse thema Wachter, hoe ver is de nacht (Js. 21,11) accentueert een meditatieruimte voor de beschouwer. De evolutie van haar werk in een totale zuivering kan vervat worden in begrippen als gelukzaligheid, face à face, leegte, hemel, opening van de nacht, een samen-zwijgen, een troostend verlangen … Aanwezigheid versus afwezigheid. Een innerlijk zoeken naar zichzelf versus het exploreren van de buitenwereld als meditatieve oefening. In de horizontale penseelvoering blijven enkel de pigmentsporen zichtbaar achter, subtiel verglijdend als een vluchtige passage.