2 mars - 2 juin 2019

 

Filip Frans Van Cauwelaert

Geboren te Anderlecht in 1950 genoot Filip Frans van Cauwelaert zijn fotografische opleiding aan het Narafi en zijn kunstopleiding aan de Rijkshogeschool voor Beeldende Kunsten te Etterbeek (RHoK). Hij ontwikkelde zich als portretfotograaf te Dilbeek en exposeerde o.m. in cc de Westrand te Dilbeek en in de Gallery ‘Françoise Hembise-Remy’. Hij was eregast op het 22ste internationaal fotofestival (Knokke-Heist, 2000). Hij won o.m. zilver op de portretwedstrijd Kodak (1984) en goud met de Kodak Gold award (1996). Hij was ook huisfotograaf van menige prominenten en grote beeldende kunstenaars, zoals Felix De Boeck, William Sweetlove en Jef van Grieken.

Vandaag komt de kunstenaar naar voren onder een totaal vernieuwd etiket. Nu werpt hij zich op als grafisch kunstenaar die met vrij eenvoudige middelen tot wit-zwarte vlakken komt, soms aangevuld met blauwe of rode acrylverf waardoor hij zijn gevoelens distilleert tot abstracte kunstwerken. Sterk afgelijnd worden ze geabstraheerde landschappen uit het Pajottenland. Hij gebruikt een medium dat hij beroepshalve goed kent, het chromopapier. Hij bewerkt dit met een eigen vormgeving in contrasterende effecten die een dramatiek doen ontluiken. Hij benoemt het ‘chromografiek’ en wacht of hij navolging krijgt in de kunstwereld.

 

Katelijne Van Beersel

Gedurende meer dan 35 jaar waren poëzie en schilderen een medium om de vele ervaringen en emoties die het leven rijk is uit te drukken. Gedichten en bijhorende schilderijen vind je terug in mijn bundels: ‘Mijn frequentie onder de zon’, ‘Intiem gezien’, ‘Het Onuitsprekelijke’ en ‘Genesis’. Van surrealistische werken in olieverf op doek en religieuze werken in acryl tot kosmisch geïnspireerde werken op glas evolueerde ik tot drie dimensionele schilderijen met verf en zink. In 2010 trok ik voor het eerst naar de Academie ‘Beeldende Kunsten’ te Anderlecht. Onder de deskundige leiding van Alexander Ketele groeide de kennis van – en de behendigheid in het beeldhouwen. Hout, serpentijnsteen en albast voelden in mijn handen als een geschenk waaruit mijn eerste beelden ontstonden. De uitdaging maar ook de vreugde om in marmer te beitelen werd een nieuwe passie. Heel mijn leven werd ik geraakt door schoonheid in woord, ruimte en beeld.

Mijn twee kunstboeken beeldhouwen “IN-BEELD-ING” en “IN-ZICHT-INBEELD-VORMING” zijn een uitdrukking van de vreugde te mogen beeldhouwen. “Beeldhouwen is de huid van mijn innerlijkheid

 

Praktisch - routebeschrijving

- MIVB: B 13, B 87, T 19 (vertrek Metro Simonis/ Elisabeth tot H.Hartcollege)
- De lijn: B 213, B 214 (vertrek aan station Brussel Noord tot H.Hartcollege)